Nom de l'activitat: Ens movem per Besalú
Descrició: Els alumnes han de situar i localitzar els llocs més emblemàtics de Besalú en un mapa del municipi, i per fer-ho, s'ajudaran d'una brúixola.
Objectius didàctics:
- Orientar-se en l'espai a través d'una brúixola.
- Conèixer els punts més rellevants de Besalú.
- Treballar de forma cooperativa.
Material per grup:
- Mapa en blanc de Besalú.
- Fitxa amb una llista de varis llocs importants de Besalú.
- Brúixola.
- Llapis i goma.
Espai: El poble de Besalú.
Desenvolupament: Es realitza una excursió al municipi de Besalú. Un cop allà, s’organitza la classe en grups heterogenis de quatre persones. A cada un d’ells, se’ls proporciona una fitxa amb una llista, un mapa en blanc de la localitat, una brúixola, un llapis i una goma.
A continuació, el docent indica les consignes d’inici de l’activitat:
- Heu utilitzat la brúixola per localitzar-vos?
- Heu treballat tots junts en tot moment?
13. Museu de les Miniatures
Annex 1
Annex 2
Annex 3
Annex 4
A continuació, el docent indica les consignes d’inici de l’activitat:
- Utilitzar la brúixola per orientar-se pel municipi.
- Situar els noms de la llista en el mapa en blanc.
- Fer el recorregut els quatre membres del grup junts, sense separar-se.
- Tenir una conducta adequada (respectar la gent del poble, el mobiliari urbà, etc).
- Com a mínim, un membre de cada grup ha de disposar del número de mòbil del/la mestre/a.
- L’activitat s’acaba amb el Museu de les Miniatures, lloc on s’haurà de trobar tota la classe després de situar-lo en el mapa.
A partir d’aquí, cada grup voltarà lliurement pel poble, situant-se amb la brúixola i localitzant cada punt concret per poder-lo marcar en el mapa en blanc. Mentrestant, el/a professor/a passejarà per Besalú intentant solucionar tots els dubtes que sorgeixin a l’alumnat.
Quan tota la classe es trobi al Museu de les Miniatures, cada grup haurà de presentar els diferents punts que ha situat, de manera que la resta d’alumnes també pugui tenir-los en el seu mapa.
Un cop estiguin tots els elements localitzats, es visitarà el museu i així es donarà per finalitzada l’activitat ‘Ens movem per Besalú’.
Per tal de conèixer de manera més detallada el patrimoni arquitectònic de Besalú, aleatòriament, cada grup haurà de treballar dos monuments tot cercant informació a través de diverses fonts. A partir d’aquí, caldrà dedicar una sessió a l’aula per realitzar les exposicions dels diferents grups. Per aconseguir una exposició més amena, es pot utilitzar el programa Powerpoint per poder presentar les idees més generals. Amb la recerca de la informació i l’escolta de l’exposició dels companys, els nenes/es podran adquirir més coneixements referents al patrimoni del poble.
Avaluació: L’avaluació es dividirà en dues parts. La primera consistirà en la valoració i opinió personal de cada grup en relació amb la realització de l’activitat. Per fer-ho, el docent anirà guiant les exposicions a través d’un conjunt de preguntes com ara: us ha costat situar-vos per l’espai, us a semblat difícil dur a terme l’activitat, etc.
D’altra banda, es passarà individualment un full d’avaluació amb les següents qüestions:
D’altra banda, es passarà individualment un full d’avaluació amb les següents qüestions:
- Heu treballat tots junts en tot moment?
- Què és el que t’ha agradat més de l’activitat? I el que menys?
- T’has sentit bé dins el grup?
- Us ha sorgit algun conflicte durant la realització de l’activitat?
- Havies utilitzat mai una brúixola? I un mapa?
- Heu disposat de suficient temps per dur a terme l’activitat?
- Heu necessitat algun tipus d’ajuda externa (gent del poble) per realitzar l’activitat?
A fi de saber si l’activitat ha estat significativa per a l’alumnat, el mestre haurà de repassar l’elaboració del mapa de cada grup, per observar si han estat capaços de conèixer els punts més rellevants de Besalú a través d’una brúixola.
Observacions: Aquesta activitat està orientada a escoles de fora el municipi, ja que es tracta d'un exercici turístic per conèixer els llocs més emblemàtics de Besalú. Partint d'això, es proporciona una brúixola i les indicacions cardinals a l'alumnat perquè es puguin orientar en el poble.
Observacions: Aquesta activitat està orientada a escoles de fora el municipi, ja que es tracta d'un exercici turístic per conèixer els llocs més emblemàtics de Besalú. Partint d'això, es proporciona una brúixola i les indicacions cardinals a l'alumnat perquè es puguin orientar en el poble.
Material pel professorat:
Llistat de varis llocs importants de Besalú:
1. Pont medieval
2. Castell Comtal
3. Ajuntament
4. Monestir de Sant Pere
5. Església Sant Vicenç
6. Antic hospital de Sant Julià
7. Col·legiata de Santa Maria
8. Sinagoga
9. Miqvé (banys jueus)
10. Plaça Major
11. Casa Cornellà
12. Cúria Reial
Annex 1
Annex 2
Annex 3
Annex 4